FERRADA de les BAUMES CORCADES

APROXIMACIÓ
15 minuts
ANY CONSTRUCCIÓ
2003  variant Tosquera (2006)
DISTÀNCIA
160 minuts
VERTIGEN (1 A 5)
5  pel pont Nepali i variant del Esperó

La ferrada de les Baumes Corcades, és una ferrada molt ben equipada, on hi ha trams molt complicats que requereixen molt bona preparació física, sobretot a nivell de mans i avantbraços, i una adequada tècnica de progressió, però que sempre tenen alguna via optativa més fàcil per a qui no vulgui complicar-se la vida.

Com arribar:
Amb cotxe per la C-17, direcció Vic, sortirem al poble de Centelles. Creuarem el poble buscant la carretera cap a St. Feliu de Codines. Agafarem un desviament a l'esquerra a Mas de Banyeres (casa de colònies), fins trobar el cartell senyalitzant la ferrada.

Aproximació:
Des de l'aparcament, agafarem una pista de terra i els indicadors ens marcaran el recorregut. Les senyals vermelles ens portaran a l'inici de la via i les grogues ens portaran al cim del turó pel camí de retorn.

Ferrada:

La ferrada està indicada per a gent que comença, encara que si agafem les "variants", ens trobarem amb una ferrada molt dura i exigent físicament. No és aconsellable si patiu de vertigen, ja que hi ha trams força desplomats.

La ferrada està dividida en quatre trams:
El primer tram, ens farà guanyar alçada ràpidament, doncs trobarem una paret vertical, d'uns 70m, equipada amb grapes, i amb un fort desplomat.

La sortida ens deixarà en un replà, on ens tocarà caminar una mica per terreny costerut, fins arribar a un flanqueig horitzontal, per a dins d'unes balmes, equipades amb un cable de vida.
El segon tram ens farà passar per aquest flanqueig, sense cap dificultat, i que ens durà a l'inici d'un pont nepalí, d'uns 65m.

Ens dirigim cap al pont
 Hi ha l'opció de baixar uns metres, i agafar una variant més assequible, per esquivar el pas per aquest pont.

Si decidim passar per aquest pont, hem de saber que està força exposat, i que consta de dos cables d'acer, separats uns 5 cm entre ells, que serveixen per posar els peus, i dos cables més de seguretat, un a l'alçada de la cintura i l'altre per sobre del cap. Haurem de posar la baga del dissipador a cadascun dels cables. I anar avançant ajudant-nos d'aquest últim.

Abans d'iniciar la progressió pel mateix, trobarem un cartell indicatiu, amb una indicació de perillositat i un croquis de com assegurar-se.
pont nepalí

Un cop superat, ens juntarem amb el camí que ve de la variant fàcil, i continuarem progressant per un flanqueig força llarg, equipat amb cable de vida, per dins d'unes balmes.

Flanquejant unes balmes

El tercer tram, ens permetrà tenir l'opció de fer-ho fàcil o bé complicar-nos la vida, no obstant s'ha de remarcar, com ja veurem més endavant, que al tram més fotut, hi trobarem encara una altra escapatòria.

Si decidim fer-ho fàcil, a l'arribar al cartell indicador de "variant de la tosquera", tirem amunt per unes grapes instal·lades a la pared, i superarem fàcilment el tram, si pel contrari volem complicar la ferrada, i optem per la Tosquera, haurem de baixar uns metres i agafarem un corriol, que ens durà enganxats per la paret, fins una paret totalment vertical i amb el final extraplomat . Aquest és el tram de l'Asperó, i la dificultat del mateix és molt elevada, donat l'espai entre grapes en alguns trams i l'extraplomat final, on també manca alguna grapa.
(No obstant tenim una variant a mà esquerra, que supera aquest tram sense gaire dificultat).
Variant de l'Esperó
 Un cop arribats a dalt d’aquest mur, haurem d'anar resseguint una cornisa, fent un flanqueig, sense quasi recolzament pels peus, ajudant-nos del cable de vida, i amb un patí d'uns 40m pel darrera nostre.

flanqueig a l'Esperó
Tram de l'Espero amb les Balmes corcades

A l'arribar a la fi d'aquest flanqueig, tenim la sortida del mateix mitjançant un tram força vertical i extraplomat.
Superat això retrobarem el camí que ve de la variant de la Tosquera. Creuarem una carretera asfaltada i arribarem al darrer tram.

El quart tram, o tram de l'escala, comença a peu de carretera, i ens farà remuntar a l'inici, per terreny costerut, enmig de la vegetació, fins al peu del turó del Puigsagordi, on trobarem dos passos extraplomats, que haurem de superar amb tècnica i força de braços. Aquests ens deixaran al peu d'una escala metàl·lica, per superar un fort extraplomat.

Després de l'escala, encara ens quedarà un extraplomat, per lo que serà indicat arribar-hi amb un xic de força als braços.
L'arribada al cim encara ens tindrà preparada una petita sorpresa, en forma de darrer extraplomat, d'uns quants metres d'alçada, sense cap més dificultat.

Tornada:
Direcció sud, anirem seguint les marques de color groc, i trobarem alguns trams equipats amb alguna cadena i alguna corda, però que després del que hem fet, no ens comportarà cap mena de dificultat.